Kundesegmenter til restauranter
I denne artikkelen skal vi gå gjennom hva et kundesegment er for noe, og hvorfor det er viktig å vite mer om dette når det gjelder alle slags bedrifter. Spesifikt skal vi her snakke om restauranter, hvilke forskjellige generelle typer som finnes og hvordan de tilpasser seg sine kundesegmenter. La oss se nærmere på dette.
Kundesegmenter
Et kundesegment kan også defineres som en målgruppe, men hva betyr dette egentlig? I bunn og grunn så er dette en viss gruppe mennesker som vi prøver å tilpasse oss i relasjon til tilbudte varer og tjenester. Variablene rundt disse segmentene kan vi bestemme selv, men de vanligste er alder, kjønn og inntekt. La oss ta et eksempel hvor vi ser på filmer fra for eksempel Disney. De fleste filmene som Disney lager er tilrettelagt for å bli sett på av barn. Dette er hovedfokuset deres, og da altså deres viktigste segment. Det som er interessant ved disse filmene er at de også legger inn vitser og situasjoner som også kan nytes av voksne, så de forstår hvem de lager filmene for, men legger også til innhold for andre mulige segmenter. La oss se nærmere på restauranter.
Typer restauranter
Det kan diskuteres hva som kan kalles en restaurant og ikke, men et eksempel kan være McDonalds. Kundesegmenter til McDonalds er delvis barn, men også voksne. Segmentet her er altså delt i både alder, men også interesser, livsstil og inntekt. Dersom man har mindre inntekt så er gir det mer mening at man tar seg en tur hit i stedet for et dyrere alternativ.
De restaurantene som har et litt mer kresent innhold finner ofte at de som besøker dem er litt eldre, roligere og også har mer penger å brenne på en koselig opplevelse. Noen restauranter tilbyr også forskjellige aktiviteter i tillegg til maten som de serverer. Her er segmentet ikke nødvendigvis delt etter inntekt, men i interesser. Denne type bedrift er derimot ikke hovedsakelig fokusert på maten de tilbyr, men på opplevelsen i sin helhet. Likevel vil de fleste kalle det en restaurant.
Viktig å vite ved åpning
Dersom du er interessert i å for eksempel starte noe eget så er det derfor veldig viktig å vite hvem kundene dine kommer til å bli. På denne måten så kan du tilpasse opplevelsen de får ut ifra deres behov og dermed også øke sjansen for å tilfredsstille behovet, men også for at kundene dine kommer tilbake. Dette krever jo selvsagt penger, men på nettet i dag kan du faktisk få et lån på dagen dersom man brenner for å få ting i gang. Kundene er hvor du kommer til å tjene pengene dine. Derfor er det viktig å gjøre alt i din makt for å øke kundeopplevelsen så mye som mulig. Helst bør du også ha god peiling på mat, og hvem som kan komme til å like det du vil servere. For så å innrette resten av opplevelsen til å passe inn til behovet.